ontwikkelaars van vastgoedverbetering en –management

Leveranciersbeoordeling

logisch vervolg op ketensamenwerking

Het meetbaar maken van prestaties staat centraal in het systeem van leveranciersbeoordeling dat Noorderberg & Partners voor woningcorporatie Stadgenoot heeft opgezet.

Dennis Gronert, senior controller bij Stadgenoot, vertelt dat leveranciersbeoordeling altijd belangrijk is geweest, maar dat het nu gelukt is om het goed meetbaar te maken.

Leveranciersbeoordeling omschrijft hij als een logisch vervolg op ketensamenwerking.

“Je wilt natuurlijk altijd weten hoe iemand presteert, maar in ketensamenwerking is het extra belangrijk. Als je langer met iemand werkt moet je afspreken dat je hem professioneel beoordeelt. Zo houd je ook de scherpte in de samenwerking.”

In een dergelijke beoordeling en ook in ketensamenwerking wordt veel transparantie gevraagd van een leverancier.

Volgens Gronert moet die transparantie van twee kanten komen.

“Wij willen als organisatie ook horen wat we niet goed hebben gedaan. Sommige problemen in het werk zijn misschien wel veroorzaakt door onze manier van aansturen. Als je dat weet kun je er iets aan doen.”

Logische stap

De inzet van Noorderberg & Partners voor het opzetten van leveranciersbeoordeling in zijn organisatie was een logische stap, vertelt hij.

“Wij hebben eerder projecten met ze gedaan en de ervaringen waren goed.”

Samen met Jelle Koolwijk van Noorderberg & Partners heeft hij nu de leveranciersbeoordeling voor het dagelijks onderhoud, het mutatieonderhoud en het planmatig onderhoud opgezet.

Ook de leveranciersbeoordeling voor renovatieprojecten is samen opgezet.

De nieuwe beoordelingsmethode loopt nu ongeveer een jaar en Gronert is tevreden.

“We zien zeker resultaten, maar je moet er wel mee bezig blijven. Hoe wordt het gebruikt en wat wordt ermee gedaan? Je kunt het niet loslaten.”

Gewogen beeld

Het valt niet mee om zachte en kwalitatieve aspecten als bewonerscommunicatie, netheid en samenwerking op een goede manier te beoordelen, legt hij uit.

“We hebben geprobeerd om alle onderdelen meetbaar te maken en de subjectiviteit er zoveel mogelijk uit te halen.

Daarvoor is het nodig om de indicatoren van tevoren te bepalen en die ook te delen met de opdrachtnemers.

Daarnaast hebben we geprobeerd om alle mensen in het proces, van uitvoerder tot bestuurder, te betrekken bij de beoordeling.

Als je één iemand vraagt hoe het gelopen is, krijg je een mening. Als je het aan tien mensen vraagt, krijg je een gewogen beeld.”

Ook de leveranciers zijn over het algemeen erg te spreken over de nieuwe manier van beoordeling, merkt Gronert op. “Ze vinden het wel prettig, want ze weten waar ze op kunnen scoren en wat wij van hen verwachten.”